Terug in Mambo - Reisverslag uit Lushoto, Tanzania van Maud en JP - WaarBenJij.nu Terug in Mambo - Reisverslag uit Lushoto, Tanzania van Maud en JP - WaarBenJij.nu

Terug in Mambo

Door: Maud en Jan Peter

Blijf op de hoogte en volg Maud en JP

08 Februari 2015 | Tanzania, Lushoto

Beste allemaal.

We zijn al weer drie weken in Tanzania. De tijd vliegt! Onze eerst twee weken hebben we ingevuld met een soort “werkvakantie” waarin we met een gids een aantal homestays, projecten en lokale initiatieven hebben bezocht. Niet alleen leuk om als “cultural tourist” een beetje door te dringen in de haarvaten van de Tanzaniaanse samenleving, maar ook kijken of we ideeën op konden doen voor “Cultural Tourism” in Mambo en de Usumbara’s.

Reizen zoals lokale mensen doen, veel lopen en hier-en-daar een dali dali, slapen en eten bij mensen thuis -zelfs een keer op een “bed” van koeienhuiden- en heel veel prachtige ontmoetingen waarbij onze gids als tolk diende. Hoogtepunt was misschien wel de ontmoeting met een 80 jarige, blinde Masaai Chief die ons versteld deed staan van zijn wijsheid, mildheid en nuance. Wat een ervaring. We hebben een aantal foto’s bijgevoegd.

Nu al weer vol aan de slag hier in Mambo. Deze week start ons training- en ontwikkelingstraject voor een aantal (jonge) entrepreneurs om een eigen bedrijfje te starten of om een leidinggevende rol te kunnen spelen in de lodge. Daarnaast heel veel gesprekken en vergaderingen over een project voor drop-out kinderen van 14 - 18 jaar, die de lagere school niet hebben afgemaakt. Het plan is om een leerwerktraject richting arbeidsmarkt op te zetten (inclusief een stage en zicht op een baan). We denken en hopen dat het gaat lukken, mede ook met behulp van de giften die we al van Villa Moncoeur gasten hebben gekregen, waarmee we een eerste aanzet kunnen geven!

Volgende keer meer daarover. Voor nu heel veel groeten uit Mambo – Tanzania.

• 08 Februari 2015 - 17:17

Greet Zweistra:

• 08 Februari 2015 - 17:26

Greet Zweistra:

Lieve Maud en Janpeter. Zo te lezen gaat het jullie goed en zijn jullie alweer hard bezig . Het is mij nog niet gelukt de foto's tevoorschijn te halen maar dat ligt natuurlijk aan mij en mijn nieuwe laptop.
    Mijn nieuwe autootje doet het goed,al moet ik toch weer wennen, ondanks 55 jaar rijervaring!
    Het was reuzegezellig dat jullie hier waren, de dag vóór jullie vertrek naar Tanzania.
    Ik wens jullie nog een goede en vruchtbare tijd daar en kom behouden weerom!
    Liefs, Greet

• 13 Februari 2015 - 22:17

Marian:

Ver weg, maar toch dichtbij! Maak er een mooie tijd van. JP nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een heeel gelukkig jaar. Hier alles goed. LV heeft voor het eerst in haar geschiedenis een GL wethouder.
    Vergeten jullie 18 maart niet te stemmen ;-) Lieve groet en tot gauw xmarian