Lesgeven - Reisverslag uit Lushoto, Tanzania van Maud en JP - WaarBenJij.nu Lesgeven - Reisverslag uit Lushoto, Tanzania van Maud en JP - WaarBenJij.nu

Lesgeven

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud en JP

20 Februari 2014 | Tanzania, Lushoto

Lieve mensen,
Het wordt tijd voor een update. Wij hebben onze draai hier al aardig gevonden. Dinsdag en donderdag geven we Engelse les aan de medewerkers van de logde. Aan de “absolute beginners” en degenen die al iets Engels spreken. De meesten hebben alleen lagere school. In hun schoolsysteem (meer dan 100 kinderen per klas) zijn ze gewend om alleen te leren door reproductie en niet door dingen te begrijpen. Het is absoluut “not done” om vragen te stellen. Zij leren dingen zonder het te begrijpen en het is onbeleefd om nee te zeggen. Verder is hun belevingswereld heel anders. Wij hebben een Engels leerboek voor beginners maar veel woorden en begrippen kennen ze niet in hun eigen taal, laat staan in het Engels.
Zij zijn allemaal heel gemotiveerd en lachen veel. Wij beelden vooral dingen/situaties samen uit en dat geeft soms hilarische situaties.
Woensdag en vrijdag geven we EHBO, ook heel beeldend. Als voorbereiding gebruiken we o.a. het boek “Where there is no doctor”. Dit boek is gericht op Afrika en dat is maar goed ook. Bijvoorbeeld na afkoeling van een brandwond gebruiken ze honing voor de wond wat wij nooit zouden doen.
De overige tijd houden we ons bezig met marketing en de uitwerking ervan. Daar meer over de volgende keer. Vanaf vrijdag gaan we het management van de lodge (18 personeelsleden, wat een luxe….) waarnemen. Dan kunnen Marian en Herman eindelijk een keer vrij nemen.

• 20 Februari 2014 - 19:50

Marie José Fles:

Hoi Maud en JP,
    als ik jullie verslag lees dan denk ik: 'Wat hebben we het toch goed en wat klagen we toch veel!'. Heel goed van jullie. Ik hoop dat ze van jullie bijdrage een stukje wijzer en zelfstandiger worden maar dat ze blijven lachen. Hier alles goed in Noordwijk.
    groetjes en een dikke kus Marie Jose

• 20 Februari 2014 - 21:57

Hans B:

Jambo JP en Maud,
    Leuk, leuk om weer over jullie belevenissen te lezen. Zo zijn jullie nog op bezoek in Pijnacker en praten we over jullie plannen en nu lezen we al jullie belevenissen. Geweldig. Weet zeker dat jullie daar weer een geweldige tijd zullen hebben. Laat ons af en toe meegenieten!!! Een warme groet uit Pijnacker .. Hans