Gearriveerd in Mambo - Reisverslag uit Lushoto, Tanzania van Maud en JP - WaarBenJij.nu Gearriveerd in Mambo - Reisverslag uit Lushoto, Tanzania van Maud en JP - WaarBenJij.nu

Gearriveerd in Mambo

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud en JP

10 Februari 2014 | Tanzania, Lushoto

Lieve mensen,
We zijn nu één week in Tanzania en het wordt tijd jullie op de hoogte te brengen van onze indrukken hier. Na een reis van ruim 30 uur zijn we vorige week zondag aangekomen in Mambo View Point; een prachtige lodge op een hele mooie plek . Marion en Herman hebben vijf jaar geleden een berg gekocht en hebben met de locale bevolking geheel met de hand de grond bouwrijp gemaakt en de lodge neergezet . Zie hun website www.MamboViewPoint.org Zij zijn geëmigreerd naar Tanzania met als doel ontwikkelingshulp te bieden. De lodge zorgt voor hun inkomen en werkgelegenheid voor de lokale bevolking en wat zij vooral hun grootste taak vinden is het dorp te ondersteunen. Niet door alleen te geven maar vooral de bevolking te helpen met kennis en materialen. De bevolking moet het vooral zelf doen. Omdat zij zelf onderdeel uitmaken van de gemeenschap krijgen zij hier echt wat van de grond. Daar is heel veel doorzettingsvermogen voor nodig.
Soms ontmoet je mensen waar je zelf zoveel “rijker” van wordt .Wij hebben grote bewondering voor ze.
Mambo is een plaats met 5000 inwoners waarvan 2000 kinderen onder de twaalf jaar. 1700 kinderen op de lagere school, kinderen gaan halve dagen naar school en zitten met 125 kinderen in één klas. Vier of vijf kinderen op één bank. Boeken moeten worden gedeeld. Wij hebben best veel gezien maar dit is wel één van de armste plaatsen .
Wij houden ons met name bezig met de lodge. De lodge is nu uit de pioniersfase en moet nu meer gestructureerd worden waardoor Herman en Marion meer tijd krijgen om te werken aan alle projecten en ook af en toe vrij kunnen nemen. In de afgelopen vijf jaar hebben één week vakantie gehad. Wat wij precies doen dat is voor de volgende blog. Wij kunnen wel zeggen dat het ons goed gaat en hier rijker van terug komen.

Ons telefoonnr. in Tanzania is +255 757875149 voor evt. goedkoop bellen zie vorige blog

• 10 Februari 2014 - 12:58

Parina:

Ha fijn van jullie te lezen. En ja indrukwekkend hoe mensen hun ideaal in de wereld kunnen en willen brengen, ik heb daar ook veel bewondering voor. Het echt iets doen (zoals jullie nu ook doen) kan zoveel verschil maken.
    Heb het goed daar met zijn 2tjes, met al die kindertjes en ook met de mensen met wie jullie werken.
    heel hartelijk, parina

• 10 Februari 2014 - 14:44

Saskia:

Ha Maud en Jan Peter,
    Dat klinkt geweldig, wat een moed van hen om te emigreren en daar je kennis en passie te delen. Dat past zo bij jullie. Fijn dat jullie hen de ruimte kunnen geven om even een stapje terug te doen en op andere zaken te focussen. Jullie kennende zullen er weer daadkrachtige acties uit voortkomen waar zij ook rijker van worden. Mooie ervaring in een totaal ander land. Geniet! lieve groet, Saskia

• 10 Februari 2014 - 16:06

Tine:

Hoi Maud en JP

Wat goed om te horen en vooral jullie laatste zin geeft een heel goed gevoel. Heel heel veel succes.
    Fijn dat er zo'n goede samenwerking is.

Liefs Tine