let's party - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maud en JP - WaarBenJij.nu let's party - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maud en JP - WaarBenJij.nu

let's party

Door: maudjp

Blijf op de hoogte en volg Maud en JP

28 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

Let’s party………..
De grootmoeder van Carla, één van de medewerksters van Kosindo, is vorige week overleden. En het dorp staat sinds die tijd in het teken van de voorbereiding op de begrafenis volgende week zaterdag. Het lichaam is meteen gebalsemd en ingezwachteld, de mannen van het dorp hebben een prachtige kist gemaakt, de vrouwen hebben cassavebrood gebakken voor in de kist en na een korte, intensieve rouwperiode zijn de begrafenisfeesten losgebarsten.
Soms buiten het dorp, vaak op het centrale plein is het al anderhalve week feest. En altijd is de kist met het stoffelijk overschot van Carla’s grootmoeder het middelpunt. Mooi versierd met doeken en inscripties. Feesten om te vergeten en te troosten. En feesten kunnen ze! Opzwepende djembe-ritmes en sterk erotisch getinte dansen. En van jong tot oud feest iedereen mee. Van vroeg in de avond tot laat in de nacht.
Nadat de dorpsoudsten, in overleg met de geesten van de voorouders, de datum voor de begrafenis hebben vastgesteld gaan de mannen van het dorp het graf delven. Iedere middag gaat er een hele processie naar de rivier toe, om in mooi versierde boten over te steken. Veel djembé, zingen en dansen. Het graf komt aan de overkant, in de jungle.
Na een paar dagen beginnen de schooljuffen te klagen. De kinderen zijn dreinerig en vervelend in de klas. Carla heeft sinds maandag geen stem meer over, en hoeft ook deze weken niet zo vaak meer te werken. Juf Marion, een lokale leerkracht die naast het dorpsplein woont, vindt het ook welletjes zo. Ze houdt niet van feesten en de ritmes dreunen overdag nog in haar hoofd.
Deze vrijdag zijn drie bootladingen achterneven en -nichten, kleinkinderen en achterkleinkinderen overgekomen uit Paramaribo. Eén daarvan is een in Suriname bekende discjockey die zijn complete set heeft meegenomen. Een generator is snel gevonden, dus sinds die tijd zijn de djembé’s vervangen door basboxen en de lokale dansen door een zwoele trance.
En wij? We genieten volop. Niet de hele nacht, en ook niet elke avond. Maar als we in het dorp zijn worden we al snel door jonge meiden uitgedaagd om mee te swingen. En dan moeten de stramme botten er aan geloven…..

• 28 Februari 2012 - 20:16

Marie José Fles:

Geweldig wat maken jullie veel mee! Leuk om regelmatig jullie blogs te lezen.

• 29 Februari 2012 - 11:12

Hans, Monique, Bart :

en Rik, het lijkt wel of jullie in Afrika zitten, compleet met piroque boten, overal donkere kinderen en djembé's. Jammer dat jullie blog nog geen geluidsfragmenten weergeeft :) Wel fantastisch dat we lekker mee kunnen lezen met jullie belevenissen. En de lengte van het gras op het voetbalveld valt volgens Rik 'best wel mee'. Groeten uit Pijnacker