Halverwege - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maud en JP - WaarBenJij.nu Halverwege - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maud en JP - WaarBenJij.nu

Halverwege

Door: maudjp

Blijf op de hoogte en volg Maud en JP

02 Maart 2012 | Suriname, Paramaribo

Halverwege.
We zijn al weer over de helft van ons verblijf hier in Kosindo en Kajana. En zitten goed op schema met onze werkzaamheden.
We hebben het marketing-deel afgesloten met een 20 pagina dik bedrijfsplan voor de komende twee jaar. Veel verbeterpunten op het terrein van de arrangementen, de reizen, de lodge en de promotie & marketing. Daar gaan Jangjangman en Frits hard mee aan de slag. Maar wij nemen ook wat huiswerk mee naar Remiremont: Een nieuwe website maken, contacten leggen met Nederlandse, Vlaamse en Nederlands-Antilliaanse touroperators.
Het meest tevreden zijn we met het deel rondom duurzaamheid, bijdrage aan de natuur en instandhouden van de Saramaccaanse (Maron) cultuur. Een behoorlijk aantal initiatieven gaan op dat terrein ontplooid worden. Kosindo gaat in 2013 over op zonne-energie, gescheiden afvalverwerking en bio-afbreekbare schoonmaakmiddelen. Daarnaast zullen vanuit Kosindo op de scholen iedere veertien dagen extra schooldagen op zaterdag worden gefinancierd voor natuuronderwijs en saramaccaanse cultuur. Een natuurclub zal o.a. meehelpen aan het schoonmaken en –houden van de leefomgeving. Kosindo zal jaarlijks een behoorlijk percentage van de omzet in een fonds voor natuur- en cultuurprojecten reserveren. Villa Moncoeur zal daar een gelijk bedrag aan bijdragen.
De lessen Engels lopen nog even door. We starten binnenkort met wat lessen Nederlands voor de keukenploeg en de schoonmaaksters. Dat zal na ons vertrek worden gecontinueerd. Met Jangjangman en Frits zijn we nu bezig de financiële huishouding op orde te krijgen. In een aantal lessen en gesprekken over bedrijfseconomie willen we proberen een openingsbalans te maken, een proefbegroting voor 2012 en een complete financiële administratie op te zetten. Nu gaat de financiele huishouding nog onder het principe “wat je in je ene hand binnenkrijgt, geef je met je andere uit… “.
Last but not least gaan we stevig aan de gang met de keuken (menu’s en kooktechniek), de schoonmaak (protocollen) en de hygiëne. En dat alles naar westerse norm: afwisseling en kwalteit qua voedsel,que hygiëne schoon en kraakhelder. En dat wordt nog wel een beetje een cultuurshock voor de mensen hier…..
En hebben we het nog naar ons zin? Zeker en vast! Volgende week een paar daagjes vakantie. Vrienden van Maud komen over, en we gaan drie dagen de natuur hier in. Zoeken naar de jaguar, vogels kijken in het Amazone gebied verder stroomafwaarts. We zijn benieuwd!

• 03 Maart 2012 - 00:09

Saskia:

Fantastisch om te lezen!! Wat fijn dat jullie zo snel al resultaten boeken en op al jullie aandachtsgebieden aan de slag kunnen. Dat moet wel een tevreden gevoel geven!

• 03 Maart 2012 - 11:53

Anneke Van Der Sluis:

Ha Maud en JP, wat werken jullie hard! Het moet voor de mensen van Kajana een ware cultureshock zijn! Maar wel fantastisch dat juillie zo op je plek bent daar!
    Hoe is het met het museumidee? Nog zinvol dat er een " deskundige" meedoet? Ik heb iemand op het oog, maar nog niet gevraagd. Groeten, An

• 04 Maart 2012 - 18:24

Marie José Fles:

Menko probeerde jullie te bellen en ik lees jullie weblog. Onafhankelijk van elkaar! Wat doen jullie een hoop! En nou maar hopen dat alles gecontinueerd zal worden wanneer jullie weg zijn.

• 07 Maart 2012 - 20:38

Marian:

Ik geniet van jullie verslagen en foto's.
    Geweldig wat jullie in een paar weken voor elkaar krijgen!!
    Nog jaguars gezien?