Gearriveerd - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maud en JP - WaarBenJij.nu Gearriveerd - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maud en JP - WaarBenJij.nu

Gearriveerd

Door: maudjp

Blijf op de hoogte en volg Maud en JP

27 Januari 2012 | Suriname, Paramaribo

Wij zijn dinsdag vanaf Schiphol vertrokken naar Paramaribo met twee grote en twee kleine koffers. In onze bagage vegetarische producten en veel leermiddelen voor onze lessen die we in Kayana gaan geven. De reis is prima verlopen alleen het was erg koud in het vliegtuig en we waren blij toen we landden op Zanderij. Het was daar zes uur ‘s avonds en nog een heerlijk temperatuurtje. Projecthulp Suriname had voor ons het vervoer geregeld naar ons appartementje. Om half negen zaten we aan ons eerste Parbo-bierje. Die nacht goed geslapen en na het ontbijt op de fiets de stad in gegaan. Paramaribo is een gemoedelijke stad. Geen hoogbouw en veel houten huizen met prachtige veranda’s. Helaas zijn er ook veel verwaarloosde huizen bij. Je kunt er bijna alles vinden. Er heerst een gemoedelijke sfeer we werden al direct aangesproken door iemand die ons herkende van de vliegreis. Hij kwam naar ons toe of wij één van zijn beste vrienden zijn. Direct iets gegeten met hem en z’n familie. We hebben kennis gemaakt met de mensen van Projecthulp Suriname en hoorden dat Meneer Frits Dinge van Kayana naar Paramaribo komt om ons op te halen. Met ons vertrekken ook drie Belgische vrouwen van rond de 20 jaar die hun laatste stage van hun opleiding in Kayana gaan lopen. Omdat de Belgen pas maandag aankomen vertrekken we pas donderdag naar Kayana. Gisteren zijn we op zoek gegaan naar informatie over gezinsplanning, AIDS voorlichting, EHBO boekjes etc. Vanuit Kayana is namelijk naast de vraag om het eco-toerisme te helpen ontwikkelen ook de vraag gekomen om AIDS preventie-, gezinsplanning- en EHBO lessen te verzorgen. We zijn er achter gekomen dat de gezondheidszorg georganiseerd wordt door de RGD, regionale gezondheidsdienst, die het gebied Paramaribo en kust verzorgd. Het binnenland wordt verzorgd door de medisch zending. We hebben een gesprek gehad met het hoofd van de voorlichting van de medische zending en die vertelde ons dat er vanuit hun organisatie AIDS voorlichtingen al gegeven zijn en begin februari met trainingen beginnen voor de gezondheidszorgassistentes over gezinsplanning. We hebben het materiaal ingezien en het kwam zeer professioneel over. Ik (Maud) vraag mij nu we af wat mij rol gaat worden. Ik heb gevraagd om deel te mogen nemen aan de trainingen gezinsplanning want “handen” kunnen ze denk ik altijd gebruiken. Wat mijn rol wordt kan ik pas inschatten als is daar ben. Verder hebben we onze tijd gebruikt om voor twee maanden eten in te kopen, omdat er in Kayana geen winkeltje is. Vrijdag hebben we besteed om de lessen marketing en bedrijfseconomie voor te bereiden voor de medewerkers van Kosindo lodge.

• 28 Januari 2012 - 11:11

Fenke:

Veel succes globetrotters van de familie, kijk maar uit voor de mosquito bites, kinderen uit mijn klas komen altijd vol mosquito bites terug op hun benen, allemaal donkere vlekken.

• 28 Januari 2012 - 11:48

Marie José Fles:

Hoi JP van harte gefeliciteerd! Heb je je flesje cognac bij je? In ieder geval proost ongeacht wat je drinkt.

• 02 Februari 2012 - 16:47

Anneke:

Wat spannend vandaag jullie reis ik hoop dat alles goed is verlopen. Ik ben heel benieuwd naar jullie eerste indrukken van Kayana!

• 04 Februari 2012 - 15:25

Martin Tetterii:

stelletje bofkonten met zulk heerlijk weer in suriname. wij leven in een winterse wereld met in de nacht meer dan 10 graden onder nul. maar goed het lijkt mij een heerlijk land,ook om met vakantie te gaan. lijkt mij. succes met jullie werkzaamheden