Wonen en leven.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maud en JP - WaarBenJij.nu Wonen en leven.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maud en JP - WaarBenJij.nu

Wonen en leven....

Door: maudjp

Blijf op de hoogte en volg Maud en JP

08 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

Nou dat valt niet tegen, onze huisvesting in Kayana. We hebben een mooi klein huisje, met een keuken (4-pits gasfornuis) en een handig betegelde vloer waar we al onze voorraad op kwijt kunnen. Daarnaast een slaapkamer met een gezellig 140 bij 200 tweepersoonsbed. JP hoeft zich niet eens in te grote bochten te wringen. Aansluitend een badkamer met toilet (!!) en douche (!!!) met rivierwater. Wat een luxe!
Het meest verblijven we op onze twee veranda’s, waar we altijd schaduw en een dak hebben. Want dat is ook wel nodig. Bij tijd en wijl vallen er echte tropische regenbuien, met omweer en enorme waterhoeveelheden. Dat is ook weer snel over, maar wel heerlijk om dan onder ons afdakje te kunnen schuilen.
Er zit een kleine Nederlandse “gemeenschap” hier in Kayana, vooral rondom de schooltjes: drie Nederlandse onderwijs-vrijwilligsters en drie Belgische stagiaires. Dat is best gezellig, en de contacten zijn prima. Iedereen heeft op de dag zijn bezigheden (ik zal daar in een volgende blog over schrijven) maar ’s avonds en in de weekenden hebben we veel aanloop op ons terras. We hebben een huisbioscoop geopend, met elke woensdagavond een film op onze grote laptop. En iedereen komt een eten bij ons.
We kijken uit op een mooi grasveld met bomen en struiken met veel vogels. Kolibri’s, een Toekan, een Specht en heel veel kleinere kleurrijke vogels. We zijn nog niet op wandeling buiten het dorp geweest, maar de kleine weggetjes naar de Kostgrondjes (kleine akkers) voeren dwars door nog ongerept tropisch regenwoud. Met het vogelboek in de hand wist Frans (de neef van Frits) al te vertellen dat er in de buurt een baltsplaats voor de zeldzame Rotshaan is, dat ze twee soorten Ara’s hebben (“raven” noemen ze die hier). En uit het gastenboek van Kosindo lazen we dat de Jaguar vrij regelmatig gezien wordt tegen de schemering. We gaan het allemaal nog ontdekken

• 08 Februari 2012 - 18:10

Marian:

Fijn zeg dat jullie een leuk huisje met een lekker bed hebben!

• 10 Februari 2012 - 16:26

Fenke:

Wat gezellig zeg en die stagiaires zullen ook wel blij zijn met zulke leuke buren, geniet van alle nieuwe ervaringen!

• 12 Februari 2012 - 15:53

Martin:

wat heerlijk die temperatuur daar. hier is het alleen maar grauw en grijs vandaag. en ook leuk zeg al die leuke vogels. kijk alstublieft uit voor al die spinnen en wilde beesten.

groeten, martin.