Naar Kayana - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maud en JP - WaarBenJij.nu Naar Kayana - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maud en JP - WaarBenJij.nu

Naar Kayana

Door: maudjp

Blijf op de hoogte en volg Maud en JP

05 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

Donderdag dan eindelijk op weg het binnenland in. Met al onze zooi (persoonlijke spullen, leerboeken en heeeeeeeel veeeeeeeel eten), drie Belgische stagiaires, twee mensen van Stichting Projecthulp Suriname en een camerman op pad. De drie Belgische meiden, Jolien, Lien en Dana, lopen stage op de school in Kayana. 20 jaar en drie maanden de rimboe in en ook nog hun afstudeerscriptie schrijven.... Daarnaast dus 2 SPS-ers en een camereman. Maud en ik worden de hoofdrolspelers voor een promotiefilm voor het Projecthulp Suriname.

Frits, onze contactpersoon, stond om kwart over zes al met een ruime bus klaar voor de eerste 3 uur naar Atjoni. Een goede weg, net klaar en wellicht de voorbode voor een verdere ontsluiting van het binnenland. Daarna overstappen op de korjaal, een slanke lange boot die ons over de rivier naar Kayana zal brengen.

En wat een avontuur was dat. En wat prachtig. Het leek heel erg op onze Amazone-reis eerder in Ecuador. Prachtige rivier, met stroomversnellingen, heel oud regenwoud en een keur aan vogels. En om de zoveel kilometer een nederzetting waar Saramaccaanse vrouwen in de rivier de was doen. Afrika in de Amazone! Wat een kleurig gezicht.

Was het dan alleen maar een pleziertocht? Om de donder niet. We moesten "en route" twee keer alles in- en uitladen om grote stroomversnellingen te kunnen passeren. En dat was sjouwen met al die bagage, waarbij we ook wel een beetje werden geholpen door een grote kinderschaar die overal en nergens vandaan kwamen. En de kleine regentijd is ook nog begonnen, dus onze poncho's en een groot stuk bouwplastic kwamen prima van pas.

Kort-en-goed: 's Avonds om 19.30 zagen we de zendmast van Kayana verschijnen: arrivee! Uitladen, sjouwen, douchen (ja ja!!) huisje een beetje inrichten, lekker met elkaar in de lodge Kosindo gegeten en daarna veel sweet dreams. Maar niet na eerst de eerste vogelspin verjaagd te hebben......

• 05 Februari 2012 - 19:42

Marie José Fles:

Toch nog een vogelspin, inderdaad in Ecuador hebben we hem gelukkig niet gezien. Wat fantastisch dat het zo mooi is. Ik ben benieuwd hoe jullie het gaan doen als filmsterren! Succes

• 06 Februari 2012 - 15:22

Geert En Lut , Ronse:

Jullie zijn fantastische mensen...daarom volgen we het verhaal van dichtbij ! We duimen...

• 07 Februari 2012 - 10:55

Hans, Monique, Bart :

en Rik... terwijl jullie in de tropen vogelspinnen en prachtige vogels zien schaatsen wij hier lekker op natuurijs en is de slee van de zolder gehaald. Genieten dus van strakblauwe luchten en ijzige kou. Veel succes en we volgen jullie digitaal.