Aan de slag. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maud en JP - WaarBenJij.nu Aan de slag. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maud en JP - WaarBenJij.nu

Aan de slag.

Door: maudjp

Blijf op de hoogte en volg Maud en JP

14 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

Wat we hier doen? Het verhaal begint een jaar geleden toen we tot de conclusie kwamen dat we, nu Villa Moncoeur goed op rails staat, best wat energie en tijd over hadden voor iets anders. Op zoek naar “iets” dat aansluit op wat in huis hebben maar ook naar waar ons hart uitgaat. We kwamen uit op Boven-Suriname, midden in het Amazone-gebied, waar geïsoleerde Marron-gemeenschappen bezig zijn met de ontwikkeling van toerisme als nieuwe bron van bestaan.
Daar konden we en wilden we wat doen! We vonden op Internet de eerste aanzetten voor een beleidsplan voor de ontwikkeling van duurzaam toerisme, “community based”. Geschreven door de Marron-lodgehouders zelf die een samenwerkingsverband waren aangegaan onder voorzitterschap van “Janjanman” Frans Dinge, de eigenaar van de Kosindo lodge in Kayana. En daar zitten we nu. Met het plan om de komende vijf jaar ieder jaar twee maanden in Suriname te zijn.
We zijn begonnen met Kosindo, om samen met de mensen een marketingplan voor duurzaam, comunity based toerisme op te zetten en een bedrijfsplan voor de lodge. Dat zijn intensieve bijeenkomsten, drie keer per week 2 uur, waarbij we de beginselen van duurzaam toerisme, marketing en bedrijfsvoering overdragen en tegelijkertijd in gesprekken de bouwstenen voor de plannen verzamelen. Onze rol is deels die van trainer, maar vooral ook die van consultant en inhoudelijk sparringpartner. De plannen zullen een looptijd van 3 tot 5 jaar hebben.
Daarnaast zijn we met een viertal concrete zaken bezig, waarmee direkt en zichtbaar resultaat te boeken valt. Een tweetal trainingen die we 4x per week geven (Engels en EHBO) voor al het personeel. Daarnaast een gaan we een tweetal verbetertrajecten inzetten in de lodge: “Koken en de keuken” en “Schoonmaken en hygiene”. Daar lijken we een beetje op Herman de Blijker uit “Herrie in het Hotel”.
We zijn ook al een beetje bezig met de volgende jaren door contacten te leggen met een aantal key-players op het terrein van duurzaam toerisme in Suriname. Zo gaan we contacten leggen met de voorzitter van de parlementscommissie Toerisme en met de direkteur van METS, de toeristische poot van SLM/KLM. Om volgend jaar met een aantal van deze lieden te kunnen filosoferen over duurzaam, communit based toerisme in deze regio. Misschien of waarschijnlijk aan de hand van “droomsessies” die Menko, JP’s oudere broer, dan zou geven.
Vervelen we ons? Nou zeker niet, dus. En o zo inspirerend en motiverend dat zo veel mensen enthousiast raken: Van het jongetje van zes die van zijn moeder Carla uit de Kosindolodge Engels heeft leren tellen tot de direkteur van METS-Awarradam die graag wil horen wat we op marketing gebied aan het doen zijn!

• 14 Februari 2012 - 14:16

Marie José Fles:

Jullie vervelen je niet dat is wel duidelijk. Het wordt groots en gedegen opgepakt van engels tellen tot duurzame plannen. Als Menko gaat 'dromen' dan ga ik mee. Kan ik op de veranda zitten!!

• 17 Februari 2012 - 00:28

Saskia:

Ha Maud en JP, fijn om te lezen dat jullie expertise ten volle wordt benut! Het enthousiasme spat er bij jullie ook af. Mooie foto's met de kinderen!